Căderea

Căderea corectă cu motocicleta

Căderea cu motocicleta – ghid practic pentru începători

De obicei noi, în calitate de instructori de la Şcoala AMI, ne străduim să îţi dăm sfaturi despre cum să nu cazi.

Dacă vrei să devii cascador atunci te vom sfătui să te duci la o școală de cascadori pentru că acolo căderea, deși pare foarte periculoasă, este controlată. Dacă nu vrei să fii cascador atunci cel mai bine este să nu cazi. Simplu, nu?

Și ce se întâmplă dacă totuși cazi?

Sincer? Nimeni nu știe să-ți răspundă la întrebarea asta. Căzăturile nu se întâmplă ca în filme. Nu se întâmplă în slow motion și nu sunt reluări.

De fapt, totul se întâmplă atât de rapid încât n-ai timp să faci nimic. Acum ai căzut și în clipa următoare te trezești la spital. Sau mă rog, mai puţin dramatic, în clipa următoare te scoli de jos, fără să știi prea bine ce s-a întâmplat cu tine și cum ai ajuns acolo.

Singurul lucru pe care poți să-l faci este să porți mereu echipamentul de protecție. Îți vor crește foarte mult șansele să scapi nevătămat sau cu răni ușoare.

Și totuși…

Câteodată ai timp să reacționezi. Dacă motocicleta te-a aruncat în aer ai câteva fracțiuni de secundă în care să te gândești cum să aterizezi. Dacă ai căzut la viteză mare și continui să aluneci pe asfalt după ce ai căzut, ai câteva fracțiuni de secundă în care să te gândești cum să te oprești.

La aterizare e bine să încerci să amortizezi șocurile cu membrele (mâini sau picioare), dar să nu te proptești în ele, pentru că îţi vei rupe oasele. În momentul în care ai atins solul cu mâinile sau picioarele încearcă să le flexezi și pe urmă să te rostogolești în continuare.

Rostogolirea

Dacă te rostogolești încearcă să te ghemuiești cât mai mult – bărbia în piept, brațele încrucișate la piept, picioarele apropiate cu genunghii tot la piept. Altfel sunt mari șanse să te alegi cu fracturi.

Dacă aluneci fără să te rostogolești, cel mai bine îți întinzi cât mai mult mâinile și picioarele. Cu cât suprafața de frecare cu solul e mai mare cu atât te vei opri mai repede.

Repetă. Cel mai bun sfat pe care ți-l pot da este să nu cazi. Ceea ce am spus mai sus este mai mult teoretic. În realitate e greu de crezut că ai timp să reacționezi.

Există concepția greșită că atunci când prevezi căderea să culci singur motocicleta și să cazi controlat. Nu există așa ceva. Dacă ai culcat motocicleta înseamnă că ai făcut deja accident, nu? Scopul e să eviți accidentele nu să le provoci.

Dacă ai căzut, nu mai ai niciun control. Ești în control doar atâta timp cât ești în șa, ții bine ghidonul și motocicleta e pe roțile ei. Când ești pe jos ce control mai ai? Să nu faci niciodată prostia asta. Să nu culci niciodată motocicleta pe jos în mod intenționat.

Cât timp motocicleta este pe roțile ei încă mai poți frâna sau poți face o manevră de evitare. Dacă ești pe jos te vei duce ca o sanie și tu și motocicleta. Dacă știi să frânezi eficient vei opri motocicleta mult mai repede când e pe roți decât te-ai putea opri dacă aluneci pe asfalt.

Chiar dacă nu poți opri în siguranță, chiar dacă îți dai seama că vei face accident, tot mai bine e să rămâi pe motocicletă și să frânezi cât poți până în ultimul moment. Măcar așa căderea va fi cu o viteză mult mai mică.

Exemplu: frânezi până ajungi pe la 50-60km/h și îți dai seama că mai ai 10 metri până să te lovești de obstacolul din fața ta. Dacă frânezi până în ultimul moment vei lovi obstacolul cu 20km/h. În schimb, dacă te arunci de pe motocicletă și parcurgi ultimii 10 metri în alunecare vei lovi obstacolul cu 40km/h.

La ce viteză crezi că e mai bine să lovești obstacolul? Așa ne gândeam și noi.

Şcoala moto AMI susţine inovaţia şi, pentru un plus de siguranţă, îţi recomandăm să încerci un echipament moto cât mai performant, cum sunt geci şi veste cu airbag.

Cuvinte relevante: cadere, cadere moto, cadere motocicleta, scoala moto, scoala moto bucuresti, scoala moto bucuresti ami, scoala soferi bucuresti, reducere scoala de soferi, reducere scoala moto, scoala moto categoria a, scoala categoria a, scoala moto ami, scoala categoria a bucuresti, permis de conducere categoria A.